De Jongerenredactie voor commerciële inzet

Content voor en door jongeren!
Veel organisaties zijn druk bezig met praten over jongeren. Alleen is deze communicatie vaak eenrichtingsverkeer: volwassenen (ouders, leraren, jeugdwerkers) vertellen de jeugd wel even hoe alles zit en waar ze in het leven allemaal op moeten letten.
Deze goedbedoelde adviezen komen niet altijd aan bij jongeren, want zij vinden ‘het leven’ liever zelf uit. En gaan hierbij eerder af op ervaringen van vrienden of leeftijdgenoten – van hun eigen peergroup dus.

Uren scrollen door Instagram en TikTok
Daarnaast bestaat het dagelijks leven van jongeren vandaag de dag volledig uit media. Ze scrollen uren per dag door hun tijdlijnen op Instagram of TikTok. Bekijken honderden filmpjes, liken foto’s en bespreken de wereldproblematiek of persoonlijke onzekerheden. En zelf produceren ze ook allerlei content. Ze zijn dus bekend met het maken van verhalen.

Begrip, bewustwording en voorlichting
Waarom is De Jongerenredactie aantrekkelijk? De jeugd heeft de toekomst. We moeten dus meer luisteren naar de jongeren zelf. Alleen zo komen maatschappelijk organisaties, overheidsinstellingen of musea erachter wat er afspeelt in hun hoofden (begrip en kennis).
Door deze jongeren een stem te geven en zelf content te laten maken, komen maatschappelijke of persoonlijke thema’s ook meer tot leven (bewustwording). En worden de onderwerpen aantrekkelijker voor alle jongeren die de content lezen, zien of horen (voorlichting). Omdat de verhalen verpakt zijn in een vorm en taal die zij begrijpen en nog belangrijker: gewoon gaaf vinden!

De Jongerenredactie in de praktijk
De Jongerenredactie bestaat uit een groep van circa 4 tot 8 jongeren van 12 tot 23 jaar. Afhankelijk van het doel, thema en de wens van jouw organisatie, bepalen we de precieze samenstelling. Het liefst streven we wel naar een samenstelling die de diverse Nederlandse samenleving weerspiegelt, om de leefwereld van alle jongeren zo goed mogelijk te representeren.

Hoe gaat De Jongerenredactie te werk? De basis van de activiteiten bestaat uit:

 – Eén of meerdere redactiedag(en): 
De jongeren voeren een redactievergadering, geregistreerd door het videoteam van LINe Up media. Daarna nemen we korte 1-op-1 interviews met ze op en laten we de jongeren elkaar filmen en interviewen. Samen met jouw organisatie maken we een aantrekkelijk contentpakket, dat de door jou gewenste eindproducten bevat. Of dat nu een magazine is, video’s, podcasts of social posts. De output: meerdere aantrekkelijke contentitems die via web en social gedeeld kunnen worden.

 – Seriecontent gemaakt door de jongeren zelf
Elk redactielid krijgt een taak of rol toebedeeld die bij hem of haar past. Denk hierbij aan het maken van een video-, blog- of fotoserie. Jongeren werken vaak het liefst in teams: de één schrijft een verhaal, de tweede doet de vormgeving en een derde jongere zorgt dat het geheel ook op video staat.
De eindproducten produceren de jongeren op vaste momenten in de maand. En indien gewenst, kun je behind the scenes foto’s van de jonge redactieleden delen op je eigen online kanalen. Zo kan jouw doelgroep en/of publiek meegenieten van het maakproces.

 – Het verspreiden van de content 
De jongeren en LINe Up Media maken de content klaar voor publicatie op de platformen van de organisatie namens wie De Jongerenredactie opereert. Daarnaast willen de jongeren de content vaak ook zelf verspreiden. Ze zijn trots op wat ze maken en willen dat maar al te graag delen!
Heel aantrekkelijk voor jouw organisatie: het vergroot je exposure bij de volgers van de makers. De meeste jongeren die meedoen aan De Jongerenredactie zijn erg actief op sociale media en hebben dus een groot organisch (digitaal) bereik. 

Begeleiding van vakmensen
Goed om te weten! De jongeren van De Jongerenredactie zijn geen mediaprofessionals. Ze hebben dus begeleiding nodig van vakmensen. Aan de start van De Jongerenredactie gaat daarom altijd een trainingsdag vooraf. Jongeren krijgen uitleg over media en over content maken. En, niet te vergeten: over de onderwerpen die jouw organisatie graag door De Jongerenredactie belicht en besproken wil hebben.

Het begeleidingsteam van LINe Up Media bestaat uit verschillende professionals: een jongerenbegeleider, journalist, cameraman/vrouw, redacteur, regisseur, vormgever/editor en mogelijke andere specialist(en).

Deze vakmensen hebben allemaal hun eigen expertise en helpen de jeugdige redactieleden tot mooie producties te komen. Of het nu een video-, blog of fotoserie is. Ook bewaken zij het kwaliteitsniveau. Zodat elke content productie, ondanks die jeugdige blik, bij jouw organisatie past. 

Klanten: Qpido, Beeld en Geluid Den Haag 

Jongeren: Als contentmakers. Als journalisten. Als researchers. Als ambassadeurs.

Copyright 2019 @ LINe Up Media. All rights reserved.

Privacy Settings
We use cookies to enhance your experience while using our website. If you are using our Services via a browser you can restrict, block or remove cookies through your web browser settings. We also use content and scripts from third parties that may use tracking technologies. You can selectively provide your consent below to allow such third party embeds. For complete information about the cookies we use, data we collect and how we process them, please check our Privacy Policy
Youtube
Consent to display content from Youtube
Vimeo
Consent to display content from Vimeo
Google Maps
Consent to display content from Google